آیت الله آل‌هاشم: سفره های افطار بهانه‌ ای برای فخرفروشی نیست

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

 

اطعام و احسان در ماه رمضان آثار اجتماعی مطلوب به دنبال دارد، اما باید دانست که سفره های افطار بهانه‌ ای برای فخرفروشی نیست.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به تشریح ظرفیت های فردی و اجتماعی ضیافت الهی پرداخت و اظهار داشت: تک تک لحظات این ماه می تواند به عنوان فرصتی طلایی برای شناخت حقیقت عبودیت استفاده شود.


وی با بیان این‌که رمضان فرصتی برای توبه به درگاه الهی و طلب بخشش گناهان است، تصریح کرد: هیچ کس از آینده خود خبر ندارد، معلوم نیست که آیا سال بعد نیز توفیق درک ماه مبارک رمضان را خواهیم داشت، یا نه، بنابراین چه خوب است که ماه رمضان را به عنوان فرصتی مغتنم برای تزکیه نفس و زدودن دل از زنگار گناهان بدانیم.


امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که در ماه مبارک رمضان درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته می شود، خاطرنشان کرد: یکی از فضایل مهم ماه رمضان بر دیگر ماه های سال این است که قرآن برای هدایت بشریت نازل شده است، به عبارت بهتر رمضان تنها ماهی است که به فرموده پیامبر اسلام(ص) ابتدای آن رحمت، وسط آن برکت و پایان آن مغفرت است.


آیت الله آل‌هاشم با تأکید بر این‌که بدون طهارت معنوی موفق به فهم عظمت میهمانی خدا نخواهیم بود، گفت: آثار روزه‌داری بایستی در تمامی اعمال، رفتار و گفتار مؤمنان تجلی یابد، چنانکه حضرت علی(ع) می فرمایند؛ روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم، بنابراین از جهتی دیگر نیز می توان به روزه‌داری در روزهای گرم و طولانی فصل تابستان توجه کرد.


این عالم برجسته منطقه آذربایجان با بیان این‌که روزه داری در روزهای گرم افزون بر ثواب بسیار، موجب نزول رحمت الهی نیز خواهد شد، افزود: بایستی از روزه‌داری برای تربیت نفس و غلبه بر وسوسه‌های شیطانی بهره جست، ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تمرین صبر و شکیبایی در برابر سختی ها و مشکلات است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه مؤمنان روزه‌دار به سفره های ساده فقرا شد و اظهار داشت: شایسته یک مسلمان روزه‌دار نیست که سفره های افطار و سحرش رنگین باشد، اما از حال فقرا و مساکین بی خبر باشد، متأسفانه تجمل گرایی برخی خانواده ها در افطاری دادن آفتی برای درک حقیقت روزه‌داری شده است.


آیت الله آل‌هاشم با تأکید بر این‌که سفره های افطار بهانه‌ ای برای فخرفروشی و تجمل‌ گرایی نیست، افزود: اطعام و احسان در ماه رمضان آثار اجتماعی مطلوب به دنبال دارد، اما باید دانست که این احسان نباید تبدیل به زمینه گناه و فخرفروشی باشد، بهتر است سفره های افطار ویژه نیازمندان و فقرا باشد.


این صفحه را به اشتراک بگذارید